• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vill bli skuldfri, tips?

ToppanLoppan

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej på er!
Jag skulle vilja ha era tips.
Idag tjänar jag omkring 25.000 efter skatt och har två jobb ( 1 heltid och 1 där jag jobbar extra )
Jag har en skuld med 7.15% ränta på 177 000kr och vill bli skuldfri så fort som det är möjligt.
Min avbetalningsplan är på 5 år men jag vill korta ner det till att bli klar innan 2025 och jag undrar om det finns någon som skulle vilja tipsa mig?
Min tanke/mål är att jag från och med denna månad betalar in omkring 10.000 kr/mån på blanco lånet, jag betalar idag 3000kr/mån + 1000kr i ränta.
Jag har dragit in så mycket jag bara kan med resterande utgifter och blivit mer intresserad utav mina val utav matinköp och gör knappast småköp längre ( kanske unnar mig med lite godis en gång i veckan för 100kr )
Mina frågor är vad har ni för tips ? Hur skall man leva med positivt mindset? :)
Sedan är min fråga, om jag betalar mer just nu och fortsätter med det så lär jag ju kunna gå i Mål ca Mars/April ...
Vad sker med räntan om jag betalar in mer än vad som är planerat? Kommer den att sänkas ?
Hur kommer det se ut när man skall deklarera ? Hur mycket kan man tänka att man får tillbaka utav sin ränta ?

Tacksam för ALLA TIPS OCH TRICKS och kommer uppdatera månad för månad på hur mina månader ser ut :)
Uppskattar all pepp och stöd trots att jag är anonym :faceheart:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 634
Poäng
1 117
Du får tillbaka 30% av räntekostnadern på din skatteåterbäring.

I övrigt så tycker jag amortering på 10.000kr/månad låter som en ganska bra plan.

Ett tips kan vara att spara 10.000 kr i månaden i 3 månader först så att du har 30.000 på sparkontot före du börar amortera 10.000 kr i månaden från lönen. Tror det är väldigt nyttigt och mentalt enklare att ha lite ekonomisk trygghet också när du ska amortera så kraftigt. Min rekommendation är att börja där. Spara 10.000 på sparkontot i oktober med regel att du inte får röra dom pengarna. Funkar det och du klarar dig så gör detta 3 gånger. Funkar det fortfarande, du har prick 30.000 den 25e december på sparkontot och ekonomin går ihop så börjar amortera 10.000 i månaden i Januari

Då har du så klarar oförutsädda utgifter under kommande år, lite guldkant kanske under semestermånaden etc.
Under dessa 3 månader kan du också försöka bli av med så många utgifter som möjligt. Förhandla om el, bredband, mobil, fackavgifter, säga upp tjänster du knappt använder, kanske sätta upp en plan för storhandling, matlagning och matlådor 2024 etc.

Efter årsskiftet när du har ordnat lägre månadskostander och har 30.000 sparat så börjar du amortera 10.000 i månaden på lånet med lönen. Årsräntan går inte ned i procent, men räntekostnaderna i kr går ner väldigt fort vid amortering.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Oj, vilken dröm att ha så lågt lön.
Men bra med buffert! Helt rätt plan. Tycker du ska sätta in det på ett sparkonto med ränta. Finns många som är över 3,50.
Sen kanske 10 k på ett isk
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Tänk på att lånet inte har så stor betydelse vid bolån om du är sugen på det? Säg att du sparar 5000 kr i månaden o amorterar extra 5000 kr.
Så har du 120 k på banken och har amorterat detsamma
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
De flesta ”stor”banker redovisar räntan till skatteverket. Det är redan på deklarationen när den kommer.
 

Ekju

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Låter som en bra plan! Håller med om att det är klokt att lägga undan en viss del till en buffert ifall något oväntat skulle dyka upp. Finns ju även sparkontot där man "låser" pengarna en tidsperiod, men då kan du få högre ränta.
 

ToppanLoppan

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 September 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej igen!
Tacksam för alla fina svar jag har fått!

Jag har faktiskt dragit ner alla kostnader som det är möjligt för min del.
Mina vänner vet om min situation och de kommer att stötta mig då jag har berättat att jag tyvärr inte kommer kunna vara ute och göra saker som kostar vilket känns skönt.
Under år 2024 så har jag satt fokuset på att följa mina budgetar ( har gjort en plan året ut månad för månad samt en kalkyl från konsument verket där jag kommer betala in en viss summa varje månad som minskar lånet samt min ränta , enligt beräkningar är jag klar med min skuld Februari 2025 ).
Betalade in 12.121 denna månad och märkte att min ränta flög ner med 185 inför nästa inbetalning men kommer betala 12.055kr nästa månad och för varje månad kommer jag att betala in en summa mindre ( kanske skiljer med 100/500kr per månad enligt plan ) detta gör även att för varje månad kommer jag kunna gå + i mitt lilla sparande vid sidan om utan att jag går på knäna om jag skulle vilja göra något roligt till sommaren.

Började min skuld på 177.000 och är nu nere på 166.011 kr återkommer i slutet av månaden för att berätta hur månaden gick.
Har en budget på mat för 4000kr ( generös summa men tanken är ju inte att jag skall använda hela summan så klart, tror att jag kommer landa på 2 500kr )
Kommer även sätta upp lite andra roliga mål för November vilket är att jag kör en sockerfri månad ( detta innebär som det låter, inga såser/socker/läsk ) Tror det kommer påverka budgeten också såklart mot det positiva men också för min kropp.

Har även sökt in mig till Komvux för att göra mig behörig för utbildningar för att hålla mig sysselsatt under 2024 ( ett år som fokuserar på utbildning och hälsa samt ekonomi såklart )
Vill bara uppmana och ge stöd till alla andra stora som små vuxna genom att säga att DETTA GÅR och ni är inte ensamma, jag har också känt ångest över den sitsen jag har satt mig själv i men nu orkar jag verkligen inte ÄLTA över mina egna misstag utan det är dags att göra en förändring och känner mig så otroligt peppad på eftersom jag har lärt mig så otroligt mycket om ekonomi och skulder redan samt blivit inspirerad till ett bättre förhållande till det ( något som man tyvärr har fått lära sig genom den hårda läxan men det är VÄRT när man är klar ) :faceheart:
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 273
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Bra gjort och du verkar ha en bra plan. Men överväg också tiden du har nu. Om det är värt att leva supersnålt med en bra lön och ett lån med ganska liten summa?

Pengar ersätter inte tid! Är du ung så är du bara det en gång o då menar jag inte att du ska dra iväg med utgifter på nöjen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp