• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalningskrav Skatteverket

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hejhej92

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
17 Mars 2019
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Och om man betalar ner kravet till under 2000 klarar man sig också från kronofogden för stunden?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Får man verkligen betalningskrav på skatteskuld?
Jag tittade i historiken i min Kivra och tidigare har i varje fall jag fått betalningskrav på mitt skattekonto om jag haft en skuld. Tidslinjen tidigare (för mig) var att skatteskulden fastställdes per 31/7, förfallodag 12/11 och betalningskrav i början på december och slutligen lämnades skulden över till KFM i början av januari utan ytterligare påminnelser. Nu verkar tidslinjen ha förkortats, men jag är säker på att det kommer ett betalkrav först.
 
Senast ändrad:

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Jag tittade i historiken i min Kivra och tidigare har i varje fall jag fått betalningskrav på mitt skattekonto om jag haft en skuld. Tidslinjen tidigare (för mig) var att skatteskulden fastställdes per 31/7, förfallodag 12/11 och betalningskrav i början på december och slutligen lämnades skulden över till Skatteverket i början av januari utan ytterligare påminnelser. Nu verkar tidslinjen ha förkortats, men jag är säker på att det kommer ett betalkrav först.
Till kronofogden menar du? :)
 

Akilles

Kunnig medlem
Poäng: 127
Blev medlem
11 September 2018
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Har nu pratat med Skatteverket och precis som @Lize och.@johanc84 nämner så har jag en månad till på mig att betala skatten.Man får ett betalkrav först innan det skickas vidare.

Processen enligt följande:
Bör noteras att detta är processen som gäller för mig. Kan avvika beroende på vilket krav man fått från Skatteverket

1- Skatteverket skickar en betalningsuppmaning som förfaller 27 oktober. Detta datumet hamnar skattekontot på minussaldo.

2 -Under de första dagarna i november utför Skatteverket en avstämning och ser om man ligger minus på skattekontot.

3- Har man ett negativt skattekonto per 1 november skickar skatteverket ut ett betalkrav om kronofogden och att man har lite över en månad på sig att betala. Ska vara betalat första december.

4- Har man per 1 december inte betalat in så går skulden vidare till kronofogden i början på november.

Således betalningsuppmaning och sedan ett betalningskrav.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
När i tid kan jag förvänta mig att det fattats beslut om löneutmätning på en skatteskuld som förfaller 26 oktober?
Går det direkt till verkställighet och inte betalningsföreläggande?

Tror att jag kommer kunna betala skulden första eller andra veckan i december men räcker det för att undgå?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Löneutmätning på en månad låter inte rimligt om du inte redan har det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp