Door Friso Weijers en Donovan Kerssenberg

Tot op het randje?

Apple iPhone 15 Pro en 15 Pro Max Review

Conclusie

De Apple iPhone 15 Pro en 15 Pro Max trekken de aandacht met hun nieuwe ontwerp dat is voorzien van een luxueuze titanium rand. De combinatie van titanium en aluminium in plaats van staal maakt ze ook een stuk lichter dan de oude, nogal zware Pro-toestellen, en met de afgerondere vorm liggen ze lekkerder in de hand als je geen hoesje gebruikt. In het nieuwe frame zit ook een nieuw knopje in plaats van de oude slider, dat in de praktijk best nuttig kan zijn.

Hoewel het scherm wat smallere randen heeft, zijn de specificaties gelijk aan die van vorig jaar. Daarmee is het nog steeds een van de felste smartphoneschermen die er zijn, en daarnaast heeft Apple de kleurweergave dit jaar verder verbeterd. Binnenin zit Apples nieuwe A17-soc, de snelste smartphonechip van dit moment, en meer werkgeheugen dan bij het oude model. Handig is dat je door de USB-C-poort externe opslag kunt aansluiten en snel bestanden kunt overzetten, waarbij het ook mogelijk is om 4k-beeldschermen aan te sluiten. Voor de oplaadsnelheid heeft de overstap helaas geen gevolgen; die is en blijft traag.

De iPhone 15 Pro Max is het enige toestel met de nieuwe 5x telecamera met zijn innovatieve tetraprisma. Dat is best jammer, want als gebruiker van de gewone iPhone 15 Pro, uitgerust met dezelfde camera van vorig jaar, zit je een beetje op de tweede rang. Met de nieuwe telecamera doet de grootste iPhone weer mee met andere topsmartphones als het gaat om zoomprestaties, al blijven de resultaten van de Galaxy S23 Ultra nog steeds scherper als je heel ver wil kunnen inzoomen. Beide nieuwe Pro-toestellen hebben verbeterde beeldverwerking aan boord, waardoor met name foto's van de hoofdcamera scherper zijn en soms een wat betere belichting hebben. De overige voordelen van de iPhone 15 Pro (Max)-camera, zoals de snelle werking, features zoals ProRes en ProRAW, en de uitstekende videokwaliteit, zijn ook van toepassing op het model van vorig jaar.

De 15 Pro Max steekt er ook bovenuit als het gaat om de accuduur. Veel langer dan bij het oude model is de werktijd niet, maar hij is nog altijd voldoende om beter te zijn dan die van andere luxe smartphones van dit jaar. Voor een relatief klein toestel is de accuduur van de iPhone 15 Pro niet slecht, maar de goedkopere iPhone 15 doet het beter. Ook in vergelijking met even compacte Android-smartphones weet de 15 Pro niet altijd te winnen.

Afgezien van hun uiterlijke verschijning zijn de iPhone 15 Pro en 15 Pro Max dus een minder spannende update dan je wellicht zou verwachten. Misschien is dat ook niet nodig; de toestellen van vorig jaar hadden al een erg fel scherm, een snelle soc en een goede camera, waarmee de iPhones van dit jaar het ook zonder verbetering beter doen dan veel concurrenten. Een logische 'upgrade' vanaf de 14 Pro-toestellen is het 15 Pro-duo daarmee zeker niet. Bovendien moet je je afvragen of je de extra features van dit duo wel nodig hebt. De iPhone 15 en 15 Plus zijn een stukje goedkoper dan de zeer dure iPhone 15 Pro en 15 Pro Max. Dit jaar zit er minder verschil tussen de Pro-iPhones en de 'gewone' iPhones dan de afgelopen jaren.

De iPhone 15 Pro Max bevat nog de meeste vernieuwing en is bovendien de beste van de twee toestellen. De testresultaten zijn beter dan die van de meeste andere smartphones die we hebben getest. Om die reden belonen we hem, net als zijn voorganger, met een Ultimate-award.

  • iPhone 15 Pro
  • iPhone 15 Pro Max

Lees meer

Reacties (137)

137
133
58
2
0
44
Wijzig sortering
Waarom is 'Basismodel met 128GB opslagruimte' een minpunt? Voor heel veel gebruikers is dat meer dan voldoende.
Ik heb een 2020 iPhone SE met 64 gb opslag. Daar is na ruim 1,5 jaar nog 26 gb van beschikbaar. Mooi klein toestel. Ik hoef niet zo nodig een koelkast van een telefoon. En voor mij is 64 gb meer dan zat.
Komt omdat fotos en videos van lage kwaliteit zijn. Met huidige cameras zit opslag zo vol.
Als je gebruik maakt van icloud slaat hij de volle kwaliteit foto's in de cloud op en heb je inderdaad lagere kwaliteit op je telefoon, hij download vanzelf de hogere kwaliteiten als dat nodig is. Dus foto's is echt geen reden om meer GB's in de telefoon te hebben.

Enige dat ik kan bedenken is als je veel 4k video opneemt of voor sommige exotische zakelijke gebruiken
Klopt, of als je niet al je afbeeldingen in de iCloud wilt hebben staan. Aangezien ze die allemaal scannen.
Nou ik had met de eerste generatie iphone SE die optie eens aangezet om ruimte te besparen. Had het model met 64 gig opslag. Maar ik heb geen abonnement en maar prepaid. Nadat ik het activeerde was mijn galerij verpest. Want ik kon geen video’s meer bekijken en foto kwaliteit was natuurlijk slecht. Want de hoge kwaliteit kon ie niet laden. Maar de optie uitzetten veranderde niks. Hij downloadde niet de originele kwaliteit terug. Nu heb ik een iphone xs met 512 gig opslag. Omdat ik prepaid heb, heb ik ook geen spotify. Ik heb 46 gig aan muziek op de mobiel staan. (Vaak ook hoge kwaliteit bestanden) heb nu de 3 maanden gratis apple music. Dat is wel lekker. Meeste muziek koop ik in itunes store. Dus als dat afgelopen is ga ik niet verlengen. Voor dat geld kan ik elke maand een album kopen.
Met HEIF Max ingeschakeld niet hoor.. 5 MB op 48 MP.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen hun telefoon als storage medium gebruiken. Je wil toch niet alles kwijt zijn als je de telefoon verliest? Bij mij wordt het automatisch geupload naar OneDrive (geen iCloud ivm vendor lock-in) en gooi ik lokaal gewoon dingen weg. Vooral als je af en toe videos verwijderd (die ik in de praktijk eigenlijk toch nooit terugkijk) heb je echt meer dan zat aan 128 gb. Mijn iPhone 14 pro is nog nooit in de buurt van vol gekomen iig.
Komt omdat fotos en videos van lage kwaliteit zijn. Met huidige cameras zit opslag zo vol.
je kunt dat zelf instellen natuurlijk.
Absoluut mee eens, ik heb nu een iphone 13pro met 128 GB en ik heb nog 60GB na 2 jaar 🤷🏻‍♂️. Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik hem vol moet krijgen
Dat denk ik ook. Ik heb een XR met 128 GB en nog 60 over, na 5 jaar. De enige manier om honderden GB’s vol te krijgen, is met heel veel al dan niet zelf geschoten video, lijkt mij. Dat hoef je natuurlijk niet eeuwig op je telefoon te bewaren want die vakantie / trouwerij / kroeg video’s kijk je niet regelmatig terug of zo. Overzetten op je computer en backup.
Omdat 128gb niet meer van deze tijd is. Maar bij Apple is opslag altijd super duur. Zo krijgen ze een lagere vanaf prijs. Puur marketing. Zelfde geldt voor de MacBooks. Belachelijke prijzen voor wat ram of opslag. Erg beperkt.
Mwah, ik gebruik m'n smartphone behoorlijk maar 64GB is voor mij ruim voldoende. Hoge upgrade prijzen is wel een minpunt. Ze zouden beter dat kunnen vermelden IMO.
Omdat 128gb niet meer van deze tijd is. Maar bij Apple is opslag altijd super duur. Zo krijgen ze een lagere vanaf prijs. Puur marketing. Zelfde geldt voor de MacBooks. Belachelijke prijzen voor wat ram of opslag. Erg beperkt.
Samsung Galaxy S23 is ook 128gb uitvoering: Samsung Galaxy S23, 128GB opslag Zwart of in feb. een Galaxy S24 met 256gb uitkomt als minste opslag moeten we nog afwachten
Klopt de instap modellen nog wel. Maar zal langzaam verdwijnen.
Waarom is 'Basismodel met 128GB opslagruimte' een minpunt? Voor heel veel gebruikers is dat meer dan voldoende.
Plus- & minpunten zijn ook relatief met de prijs, zo zal je bij een telefoon van 150 euro niet als minpunt zien dat er geen 4k, 144hz oled scherm op zit en bij een premium phone van meer dan 1000 euro meer dan 3gb RAM niet als pluspunt zien
Omdat het dubbele bijna niks kost. Het verschil tussen Samsung sdcards van 128gb en 256gb is 4 euro: categorie: Geheugenkaarten
Wacht even, dat is geen eerlijke vergelijking. Dat is niet hetzelfde soort soort geheugen en met name op langere termijn niet even betrouwbaar.
Inderdaad sd kaart is niet helemaal hetzelfde als de UFS 3.0 met read write van 1000/500 mb/s en volgens mij veel lagere latency maar wat hij zegt zit denk ik wel een kern van waarheid in.
Omdat veel android toestellen nu standaard met 8/256 of 12/256 komen en die een derde van de prijs van een iphone zijn. Apple wil gewoon extra centen voor de stap van 128 naar 256.
Tegenwoordig is een foto al gauw 150MB. Een video is ookal gauw 1gb per minuut.
Dus naast alle apps enzo blijft er niet veel over. En ik heb niks met iCloud. Ik wil alles gewoon op mijn telefoon hebben.
Een 12 tot 48 megapixel iphone 15 foto wordt standaard bewaard als een bestand van 2 tot 10 MB. Voor gewoon huis-, tuin- en keuken gebruik is dat al zwaar overkill.

Zelfs als je 48 megapixel foto’s per se ongecomprimeerd RAW op wil slaan, zijn ze hooguit 75 MB.

Ook video kost geen GB per minuut, zelfs niet op de hoogste kwaliteit:
1 minuut aan 4K-video met 24 fps staat gelijk aan ongeveer 135 MB aan opslagruimte, bij 60 fps met HDR is dit zelfs 440 MB.
Geinig, je kent de gegevens uit m'n iphone 13 pro, beter dan mezelf.
Welke iPhone gebruik jij?
Dit soort info is gewoon met een paar zoektermen eenvoudig online te vinden :P

Ik heb een blauwe XR 128 GB.

Omdat ik met de Mac leerde werken in een tijd dat geheugenruimte en internetsnelheid nog vaak beperkende factoren waren, en ik er dus dagelijks rekening mee moest houden tijdens m’n werk, heb ik daar ook een beetje gevoel bij. Meeste mensen hebben geen flauw idee hoeveel er bijvoorbeeld op een cdrom past. En dat begrijp ik ook wel, want hoe vaak heb je dat nou nodig?
Excuus ik bedoelde "Geinig, je kent de gegevens uit m'n iphone 13 pro, beter dan mezelf." Sarcastisch. Ik zat nog te twijfelen om het erbij te typen, moest ik dus wel doen. Het is immers emotieloos zwart witte letters wat de ander ziet.
Op mijn iPhone 13 pro neemt fotos en videos gewoon veel in beslag zoals ik eerder aangaf. Het zijn gewoon standaard settings, niks aan veranderd. Niks mis mee, ik vind het juist heel vet om mooie content te hebben. Qua online opslag moet ik ook wel zeggen dat ik wat meer een hardware gozer ben. Dat vind ik wat fijner, alles op m'n pc overzetten, op een veilige schijf.
En het telt best snel op dus een online opslag is alleen maar forceren voor meer ruimte en meer betalen op lange termijn. Ik had bijvoorbeeld op een event al 70GB aan fotos en videos.

En dan denk ik soms aan CDroms, leuke simpele tijden waren dat. Paar jaar terug was een usb van 512MB prima, later 8GB... Wat nu amper iets is
Ach, je hebt ook gewoon gelijk. Iedereen gaat er op zijn manier mee om. Wie ben ik om er iets van te vinden.

Ik kan het gewoon niet laten om allerlei cijfers die ik langs zie komen te verifiëren, vooral als ik denk dat het op het randje is, en als het niet precies klopt, het te vermelden. Bij werk / boekhouding / leven in het algemeen is een prima eigenschap, maar bij dit soort discussies misschien wat minder zinnig.
Voor de meeste gebruikers zal het ook geen probleem zijn, maar ik vind dat in 2023 256GB wel de standaard zou moeten zijn, aangezien budgettelefoons met UFS 3.1 komen en zelfs UFS 4.0, die bijna dezelfde prestaties biedt als het opslagtype dat Apple gebruikt.

Dit lijkt simpelweg op Apple die veel vraagt voor hogere opslag, zodat je wordt aangemoedigd om in de toekomst een cloudabonnement te nemen, wanneer je beseft dat 128GB niet echt veel is voor video's. Niet iedereen wil vastzitten aan een abonnement.
Wat mij betreft is dat een minpunt omdat het toestel behoorlijk duur is (bij andere merken krijg je een 256GB-telefoon voor wat je bij de iPhone 15 Pro neertelt voor de 128GB-versie). Bovendien vereisen juist een aantal van de Pro-features waar Apple met dit toestel specifiek op inzet veel opslag.
Anoniem: 1979746
7 oktober 2023 20:13
Dit is toch gewoon de 14 Pro v2?

Zelfde camera met enkel een softwarematige wijziging zodat je 24 megapixels kan schieten.

En een titanium behuizing die je niet ziet in een hoesje.

En usb c ipv lightning?
Dit is toch gewoon de 14 Pro v2?

Zelfde camera met enkel een softwarematige wijziging zodat je 24 megapixels kan schieten.

En een titanium behuizing die je niet ziet in een hoesje.

En usb c ipv lightning?
Ach ja of de iPhone 11 v4 maar doet er niet echt toe toch?

De iPhone is als een Porsche, niet elke generatie vernieuwing onder het mom van vernieuwing maar juist verfijning boven vernieuwing.
Sorry hoor, maar nog steeds lens glare en dikke reflectie in je foto van een lichtbron.

Toen ik jaren geleden met een XR, een foto maakte van een lichtbron en dat zag, dacht ik echt, wat is dit voor een crap?!

En kom niet aan met dat ze er niets aan kunnen doen, concurrentie heeft er geen last van.

Op sommige vlakken zijn het prima telefoons, maar mbt de prijs die ze vragen, gewoon niet meer te verantwoorden.
Op sommige vlakken zijn het prima telefoons, maar mbt de prijs die ze vragen, gewoon niet meer te verantwoorden.
En de consument zal bepalen of dat inderdaad zo is.
En de consument zal bepalen of dat inderdaad zo is.
Leuk dat je dat zegt, maar je weet zelf ook dondersgoed dat sommige producten daar niet aan hoeven te voldoen, die zullen altijd wel verkocht worden.. iPhone is daar 1 van

Dat een paar consumenten wel nadenken er er problemen mee hebben zal echt niks veranderen aan de verkoop aantallen van zulke soort producten

[Reactie gewijzigd door Sinester op 9 oktober 2023 08:30]

Ik vind dit helemaal top, was een mooie vergelijking van MKBHD. Alleen wees dan als Apple zijnde echt zo tof met je cringy obesitas mother earth spotje, en maak 1 redelijk milieu neutrale telefoon en produceer die een paar jaar. Doe dan je verfijning, en ga weer een paar jaar. Nu is het zo ontzettend wastefull om ieder jaar weer een nieuwe telefoon te maken, en alles wat daar bij komt kijken. Komt zo hypocriet over. Porsche komt ook niet ieder jaar met een nieuwe generatie. Natuurlijk is dat anders, telefoons, auto's, maar you get my point.
Ik vind dit helemaal top, was een mooie vergelijking van MKBHD. Alleen wees dan als Apple zijnde echt zo tof met je cringy <niet nodig> mother earth spotje, en maak 1 redelijk milieu neutrale telefoon en produceer die een paar jaar. Doe dan je verfijning, en ga weer een paar jaar. Nu is het zo ontzettend wastefull om ieder jaar weer een nieuwe telefoon te maken, en alles wat daar bij komt kijken. Komt zo hypocriet over. Porsche komt ook niet ieder jaar met een nieuwe generatie. Natuurlijk is dat anders, telefoons, auto's, maar you get my point.
Ja het zou inderdaad voor “de wereld” beter zijn als de fabrikanten niet met de jaarlijkse update komen maar daar langer tussen zit. Nu doet Apple het met het beperkte aanbod (4 nieuwe toestellen per jaar) en de lange support nog wel oké maar sommige maken het met jaarlijks tientallen varianten echt te bond.

Je statement over Porsche is echter maar deels juist, als je puur naar de nieuwe generatie kijkt van de 911 dan klopt het maar er komen wel onwijs veel varianten van die generatie, elke jaar minimaal wel eentje. (S, 4S, GTS, Turbo, TurboS, GT3, GT3 Touring, GT3 RS, S/T, GT2, enz), dus op dat gebied is het ook een goed vergelijk met Apple want met de X kwam er ook een nieuw idee van de iPhone dat hebben ze een paar generaties verfijnd en met de 12 kwam er pas weer een nieuw design, enz enz.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 8 oktober 2023 07:28]

Hear Hear!

Inderdaad. Elke jaar een heel nieuw design verwachten of tal van nieuwe features, zo werkt het niet meer. En is ook niet meer nodig imo.
De vergelijking met Porsche vind ik heel treffend.

De 15 pro (max) is een hele mooie verfijning van de 14 pro (max) die gewoon al erg goed was zo niet de beste smartphone van dit moment (hmm…)
En eigenlijk, als je het hele rijtje opsomt is er best veel veranderd/verbeterd.

[Reactie gewijzigd door ironic6925 op 7 oktober 2023 21:23]

klopt. En de dingen die ze erin steken werken ook goed (zoals bepaalde features op duitse wagen soms langer op zich laten wachten, en duurder zijn, maar toch net iets beter werken).
De grote innovatie in de klassieke telefoons is nu eenmaal achter de rug.

Ik ga van een gewone 12 naar een 15pro, alleen maar omdat de zoon dringend een nieuwe nodig heeft (en ik zit bijna op de maximale korting die elke maand verhoogt via het werk).

Want mijn 12 voelt en ziet eruit "like new".
Ja hij had het er in zijn review, terecht, ook over inderdaad.
De iPhone is als een Porsche, niet elke generatie vernieuwing onder het mom van vernieuwing maar juist verfijning boven vernieuwing.
Shocking! ( ͠° ͟ʖ ͡°) Een Iphone is weliswaar duur, maar dan duur voor wat hij meelevert. En te duur vergeleken bij de concurrentie.
Je durft toch niet een lijn te trekken door een Iphone te vergelijken met een Porsche dat 4 a 5 keer zoveel kost als de gemiddelde consumenten auto en duidelijk meer kan dan die auto's?
Ik zou de Iphone eerder met een Skoda Enyaq IV vergelijken. Lees een review daarvan en trek je conclusie!

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 8 oktober 2023 01:56]

[...]


Shocking! ( ͠° ͟ʖ ͡°) Een Iphone is weliswaar duur, maar dan duur voor wat hij meelevert. En te duur vergeleken bij de concurrentie.
Je durft toch niet een lijn te trekken door een Iphone te vergelijken met een Porsche dat 4 a 5 keer zoveel kost als de gemiddelde consumenten auto en duidelijk meer kan dan die auto's?
Ik zou de Iphone eerder met een Skoda Enyaq IV vergelijken. Lees een review daarvan en trek je conclusie!
Jij hebt het punt gemist zo te lezen.
Fijne hiervan is dat ik niet elk 2 jaar meer een nieuwe iPhone hoef.
Als je telkens van de geweldige vernieuwingen hebt, wil ik altijd mee. Maar gezien de prijzen van die dingen...ja daar kan ik toch een leuke vliegreis mee boeken.
Ja dat klopt, ik was iemand die bijna iedere jaar een nieuwe smartphone kocht, ben af en toe wat onhandig en destijds waren de Pixels niet beschikbaar in NL, dus onderdelen (scherm voornamelijk) vinden was bijna onmogelijk.

Heb sinds 2021 de 13 pro max, en ben zeer tevreden, ik merk niks aan het toestel waardoor ik zou moeten upgraden op het moment. In tegenstelling van wat mensen denken m.b.t. software upgrade, merk ik in iOS ook geen drop in performance van dag 1 tot nu.

Daarnaast ondanks het feit dat het een glass sandwich is, vind het toestel veel robuster dan mijn vorige pixels (waardoor 2 gebarsten scherm hadden na een val), ondanks het feit dat ik het toestel zonder hoesje of screen protector gebruik.
Dat hoefde je van te voren ook al niet toch.
Je ziet het titanium niet maar je voelt wel dat het een pak lichter is. Ik kocht de 13 Pro niet vanwege te zwaar. Idem de 14 Pro. De 15 Pro is een verademing.

Overigens heeft de 15 Pro meer te bieden dan enkel dat nl. je Apple Watch en AirPods opladen via de USB-C poort, superhandig is dat. De UWB chip is ook nieuw en veel beter. Je hebt dan de Action Button, veel handiger dan die mute switch.
Bij sommige Hardware tools/test zie je inderdaad Iphone 14.2 in plaats van 15 staan.
Denk dat dat toch een ander nummertje moet zijn hoor. De 14.2 is namelijk de 13 pro (non max).
Wat @WhiteSnake76 zegt klopt inderdaad niet. De iPhone 15 pro heeft als identifier: iPhone16,1

De 15 identifier:iPhone15,4
15 plus identifier: iPhone15,5

[Reactie gewijzigd door Donstil op 8 oktober 2023 01:32]

Ik dacht toch echt dat ik het ergens had gezien, maar kan me vergissen natuurlijk

Vind dit op Github:
iPhone15,4 : iPhone 15
iPhone15,5 : iPhone 15 Plus
iPhone16,1 : iPhone 15 Pro
iPhone16,2 : iPhone 15 Pro Max

En iPhone14,2 : iPhone 13 Pro
Dus mogelijk heb ik inderdaad iets door elkaar gehaald
+ meer werkgeheugen
+ snellere SoC
En de max heeft nog een extra telelens. Het is wel meer dan een 'S' upgrade van weleer.
Nee joh die S upgrades waren veel groter. 5s kreeg een vingerafdrukscanner, 64 bit chipset en volledig 4g. Was de iphone 5 ook wel een extreem slechte high end smartphone, vooral omdat de 4g coverage zeer beperkt was. De 6s was merkbaar veel sneller dan de 6 omdat er eindelijk 2gb werkgeheugen werd toegevoegd, en de soc was een zeer sterke verbetering ten opzichte van de 6, welke vrijwel even snel was als de 5s. Er waren al snel games die wel op de 6s konden draaien, en niet op de 6, omdat die gewoonweg te weinig werkgeheugen had. Mag je hier niks over zeggen overigens, kreeg toen altijd de fanbois over mij heen die mij haarfijn uit kwamen leggen met heel zwakke argumenten dat 16gb opslag en 1gb ram perfect was voor een dure telefoon.

Maar goed, merkte daadwerkelijk de verschillen tussen de non S en S upgrade, zeker naar de 5s. Het enige verschil dat je in het dagelijks leven gaat merken tussen de 14 en 15 pro is dat je eindelijk een normale oplaadpoort hebt.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 8 oktober 2023 09:35]

Dat weet ik nog. 1 gb was zat want bij Apple was alles zo goed 'optimized'.
Was de iphone 5 ook wel een extreem slechte high end smartphone, vooral omdat de 5g coverage zeer beperkt was.

De iphone 5 met 5g ik denk dat je 4g bedoelt ? :+
Waar heb jij het over? iPhone 15 Pro (Max) gebruikt de A17 Pro welke veel sneller is dan de A16 Bionic. iPhone 15 (Plus) gebruikt de A16 Bionic

[Reactie gewijzigd door MrFax op 8 oktober 2023 18:44]

Waarom zou je een hoesje gebruiken? Die telefoons zijn heel stevig en je wilt het design toch juist laten zien?
Laten zien? Ik koop zo’n ding niet voor het design om te showen.
Niet alleen design; maar waarom zou je een hoesje kopen; om hem mooi te houden? Waarom niet genieten van een mooi uitziend apparaat. Zo’n hoesje helpt alleen om zijn waarde te houden. Maar hoeveel is een telefoon nog waard naar bv 3 jaar. Dan heeft zo’n ding toch zijn waarde al lang bewezen. Ik zou zeggen; geen hoesje en lekker gebruiken en genieten.
Ik heb een hoesje om hem heel te houden. De telefoons gaan hier minimaal 6 jaar mee; eerst ikzelf 2 jaar, daarna mijn vrouw 2 jaar en tenslotte het kind 2 jaar.
Dan is het wel fijn als zowel de voor als achterkant niet aan gruzelementen is gevallen.
Same here.
Mijn volledig transparant TPU hoesje heeft men telefoon meermaals gered (denk ik). En je ziet het design er nog goed door.
Nuja een vriendin heeft een 12 zonder iets en heeft de hare al meermaals laten vallen zegt ze, zonder noemenswaardige schade.
Roll of the dice? :?
Die van mij had ook al kapot moeten zijn. Tijdens het fietsen op straat gevallen. Kids die er mee gooien. Gisteren viel die nog op zijn hoek. Mijn iPhone X is ook 5 jaar mee gegaan. Ik denk dat er onderschat wordt hoe sterk ze zijn.
Fijn voor je dat ze bij jou prima heel blijven, denk dat dat meer geluk dan wijsheid is :-)
Mijn iPhone X is ook zojuist vervangen. Ik heb ‘m sinds de release, dus die heeft het 6 jaar overleefd. Zolang je er een beetje zorgvuldig mee om gaat heeft ‘t weinig met geluk te maken denk ik 😛
S23 Ultra is ook een S22 Ultra, maar dan net anders. In EU vooral de soc, maar andere landen net als hier. Dat is voor nu de highend.
tja de 3Gs was ook niet veel meer dan een 3G met een iets snellere cpu.
Wat is je punt?
Zo ook dat 128GB als minpunt wordt gezien, SD kaartje 128GB erin en je hebt ook 256GB Dan de accu 4441mAh vindt ik eerder een minpunt.
Nog even en de 256GB wordt straks ook als minpunt gezien want dan is er 256GB
Wat ga je allemaal installeren Games, de opslag voor foto's, documents.
Vraag me de laatste tijd vaak af waar is de grens en is het allemaal nog acceptabel, en zeker nog betaalbaar. denk dat de updates ook een veel belangrijker punt is.
Mijn Lenovo P2 pruttelt nog prima en gaat 2 dagen op een accu idem De Moto M9
Maar goed ieder zijn TOY
Hoe kan je meten hoe snel je MagSafe lader oplaad dan zoals bijv een MagSafe powerbank?

(Behalve door te kijken naar het percentage en beetje gokken..)

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 7 oktober 2023 20:27]

Je kan gewoon meetapparatuur aansluiten tussen de muuradapter en de usb aansluiting van je magsafe lader.
Ja maar niet bij bijvoorbeeld een powerbank
Zolang er een draadje tussen zit kan je er meetapparatuur op aansluiten. Met draadloos laden zou het in theorie ook wel kunnen maar dat is nogal ingewikkeld. Dan is een appje op je telefoon die al die nerderige gegevens laat zien toch wel handig.
Je precies, alleen een app op de iPhone die dat kan heb ik helaas nog niet gevonden.

Het bericht van @theblindman met pc software is in ieder geval nog wel iets om te proberen.
Met software als Coconut Battery (op de Mac) kun je eventueel ook zien hoe snel je iPhone wordt opgeladen
Voor mij persoonlijk zou ik altijd aangewezen zijn op de Pro Max vanwege het schermformaat want een 6.1 inch schermpje is voor mij te klein. Vandaar dat ik voor nu bijna 3 jaar terug ook gekozen heb voor een Samsung Galaxy S20 plus die ook een 6.7 inch scherm heeft. Maar tja, bijna 1500 euro is meer geld dan voor een fold waarbij je dan wel een stuk groter scherm krijgt.
Je hebt natuurlijk ook de plus modellen nog. Zelf heb ik de 14 plus want hou ook van veel scherm. De pro max zag ik niet zoveel voordeel in aangezien ik niet veel fotografeer en er verder niet zo gek veel verschil was. Ik vind juist de uit-stekende camera's van de pro modellen helemaal niks (hoewel helaas de niet pro modellen nog steeds uit-stekende lenzen hebben, maar in ieder geval wat minder erg).
Van mijn zouden ze het verschil groter mogen maken en de pro echt op fotografie richten terwijl de niet pro gewoon een vlakke achterkant heeft. Het is prima mogelijk om daar nog foto's mee te maken die goed genoeg zijn, dat lukte jaren geleden ook.
Je hebt natuurlijk ook de plus modellen nog
Klopt maar ook die zijn best nog prijzig en het verschil dan met een fold nog steeds niet echt groot is.
het verschil groter mogen maken en de pro echt op fotografie richten
Zelf gebruik ik de camera op mijn smartphone puur en alleen voor de snelle opnames b.v. als ik aan het hobbyen ben. Gemakkelijk als je dan een apparaat open hebt geschroeft om even een paar foto's te maken waar alle aansluitingen zitten. Maar voor het 'echte' fotograferen gebruik ik liever mijn Panasonic systeemcamera. Dus ja voor mij is eigenlijk de kwaliteit van zo'n smartphone camera niet zo belangrijk.
Ja ik zat er ook aan te denken inderdaad plus, maar toch voor de pro max gegaan.
De vorige telefoon goed weten te verkopen, dat de 15 pro max 256gb mij maar 800 euro nog kost.

Ja goed is nog veel geld uiteraard en had bij de 15 plus dan minder hoeven te betalen, maar ja ach moet toch wat doen met mijn geld :).
Zelf fotografeer ik ook amper en wat ik maak is niet zo bijzonder, eens een familie fotootje of van de vrienden groep(Dat lukte jaren geleden ook al).

Maar goed een groot scherm en grote accu duur is wel fijn, always on gaat wel uit dus scheelt weer wat batterij gebruik(Merk ik ook op de Apple Watch en vind het geen toegevoegde waarde hebben).
Ik gebruik mijn telefoon regelmatig met 1 hand, dat lukt toch helemaal niet met een max/plus?
En niet alleen qua dingen bereiken op het scherm (want daar zijn software dingetjes voor dacht ik) maar ook het gevoel dat je de telefoon stevig in je hand hebt.
Ik neem aan dat je de Samsung Galaxy S20 plus bedoeld qua bedienen met 1 hand, maar dat gaat verder prima. Het verschil in schermgrootte zit hem vooral in de hoogte en niet zozeer in de breedte maar ik heb sowieso ook best grote handen. Dus voor mij geen enkel probleem maar mensen met gemiddeld grote handen zullen ook geen probleem ermee hebben.
Ik snap niet zo goed hoe jullie kunnen stellen dat de verschillen tussen de Pro en non-Pro minder zijn geworden ten opzichte van voorgaande jaren. Juist voor tweakers in hun algemeenheid zijn die naar mijn mening juist groter geworden na de iPhone 13-modellen. Dat heeft alles met de soc’s te maken. De iPhone 13 en 13 Pro hadden allebei een variatie op de A15 soc aan boord. Sinds de iPhone 14-modellen moet het standaard model het doen met een soc van vorig jaar…
Dat is op papier een duidelijk verschil, in de praktijk is iets als Dynamic Island iets dat meer in uitmaakt. Bovendien is de batterijduur van de 15 pro slechter dan van de 15, dat is voor het eerst en maakt het gat dus kleiner tussen pro en niet-pro.
Maar hoezo zou de de accu duur van de pro slechter zijn, er zit een grotere batterij in.
Dus met de zelfde soort taken als test zou die langer moeten kunnen draaien.
Niet per se: als de activiteit het scherm op meer dan 60 hz laat draaien verbruiken de Pro's al snel meer energie dan de normale modellen.
Ja goed dat kan inderdaad maar bij de standaard dingen merk je het niet snel, heb zelf mijn 120hs scherm uitgeschakeld op de 13 pro max(merk toch geen verschil).
Ja maar dat doen ze natuurlijk niet bij een batterijtest op YouTube…
Hoe is het mogelijk dat bij jullie Wild Life Stress Test de Sony Xperia 1 V nog minder dan de helft scoort ten opzichte van die van mij? Daar moet echt iets fout zijn gegaan... Zelfs in Wildlife Exteme en Solar Bay Stress Test haal ik nog bijna het dubbele.
ik denk dat je dat vanzelf krijgt als je een telefoon uit de doos haalt en direct die test gaat starten. die hele telefoon is nog alles aan het indexeren
Ik verwacht dat ze bij Tweakers dat ook wel weten, en dat niet zullen doen.
Solar Bay Stress Test was 88.6% Stability score, dus zelfs die is meer als het dubbele.
Wild Life Extreme Stress Test 83,9%
Heb net de wild life stresstest gedaan. 90.2% op mijn iphone 15 pro
Na de update neem ik dan aan, vermoed dat de test van Tweakers voor de Update was.
Hoeveel impact had AI op de foto's van de Samsung? Sommige plaatjes zijn een stuk beter dan de iPhone maar ik weet niet hoe objectief dat is
"De Apple iPhone 15 Pro en 15 Pro Max trekken de aandacht met hun nieuwe ontwerp"
"Afgezien van hun uiterlijke verschijning zijn de iPhone 15 Pro en 15 Pro Max dus een minder spannende update dan je wellicht zou verwachten"

Niet om het een of ander, maar het is een marginale update tov de 14. Usb c is een welkome toevoeging, met iets snellere/verfijnde updates van alle toeters en bellen..maar thats it. Het is een verfijnde 14.
Tja, je moet toch iets leuks in je review schrijven, toch? Stel dat je geheel objectief zou reviewen, dan wordt het een kort, saai verhaal. Spec-bump ten opzichte van vorig jaar mbt processor en camera en behuizing. De rest is hetzelfde. Ohja, USB-C is wel prettig.
Het blijft toch bijzonder hoe efficiënt iPhones met energie omgaan, vergeleken met de high-end Android-concurrentie. Er wordt nog steeds aanzienlijk meer gebruikersduur behaald terwijl de batterij minder groot is in capaciteit (mAh).

Wat dat betreft nog steeds werk aan de winkel voor de concurrentie.
Is het indrukwekkend? De Galaxy S23+ zit tussen de 15 pro en 15 max in qua batterijduur, terwijl dat een 4nm soc is ipv 3nm.
Je mist mijn punt. Ik heb het over efficiëntie. Dus gebruikersduur per mAh accucapaciteit. Niet over de totale gebruikersduur.
Komt ook grotendeels,door het mindere schermoppervlak of de notch/pil hap in het scherm. Ook sturen ze veel minder pixels aan,dus de schermresolutie of PPI is ook veel minder. Als je die dingen hetzelfde zou doen bij Android,zou er echt zoveel verschil niet meer zijn met Snapdragon 8 Gen 2.

[Reactie gewijzigd door greatkz op 8 oktober 2023 17:08]

Kwam een filmpje tegen dat telelens van de 15 toch wel ruk is. Ben benieuwd of jullie dit kunnen repliceren?

https://fb.watch/nxufwkC_0T/?startTimeMs=11556

Voor de rest mooie review maar echt kritiek durft men te niet te geven. En zoals uiterlijk 90% van de end users doen hem in een case.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee